De reparatie van de katalysator kan een uitdagende klus zijn, maar met veel geduld en basiskennis van auto’s kun je alle problemen met de katalysator oplossen die zich kunnen voordoen. De sleutel is om te begrijpen hoe de katalysator werkt. Om een idee te krijgen over hoe de katalysator van je auto kunt herstellen, zijn hier een aantal tips.

Controleer de garantiekaart

Voordat je aan de katalysator gaat sleutelen, moet je eerst de garantieregeling controleren. Als de katalysator binnen de garantieperiode defecten vertoont, dient je contact op te nemen met de producent en de katalysator naar de fabrikant terug te sturen ter reparatie of eventuele vervanging. Ga niet zelf aan de slag met de katalysator tijdens de garantieperiode, omdat hierdoor de fabrieksgarantie vervalt. Aan de andere kant, als de katalysator na het verstrijken van de garantieperiode defecten vertoont, kan dit natuurlijk wel.

Controleer op beschadigingen in de omvormer

Hoewel de buitenkant van de omvormer is gemaakt van harde en duurzame materialen, is de binnenkant gemaakt van dun, lichtgewicht materiaal. De binnenzijde van de omvormer is kwetsbaar en gevoelig voor beschadiging. De isolatiemat die de katalysator vasthoudt, wordt gemakkelijk beschadigd wanneer de katalysator heen en weer beweegt. Het loslatende materiaal van de mat kan zich ophopen in de kleinere doorgangen van de katalysator en vernauwingen veroorzaken. Als de isolatiemat van de omvormer gaten of breuken vertoont, vervang je de mat door een nieuwe. Probeer de mat niet te repareren door de gebroken delen weer aan elkaar te lijmen. Vergeet niet dat als de mat eenmaal gebroken is, deze de converter niet langer effici├źnt kan beschermen.

Controleer de katalysator op verstoppingen.

Het is het beste om de katalysator aan een grondige inspectie te onderwerpen voordat je reparaties uitvoert. Om het probleem op jouw omvormer vast te stellen, haal je hem uit de auto. Hef de auto van de grond met behulp van een krik of een oprijplaat en zoek de katalysator. De katalysator bevindt zich meestal tussen de motor en de uitlaatdemper. Om de katalysator te verwijderen, draai je de bouten los die hem op zijn plaats houden. Als de bouten klem zitten en niet meer bewegen, gebruik je smeerspray op de bouten en laat deze ongeveer een uur staan voordat je probeert de bouten weer los te draaien. Na het verwijderen van de bouten trek je de katalysator met handschoenen van de auto.

Als de katalysator uit de auto is, controleer je hem op beschadigingen en defecten. Normaal gesproken zal een katalysator defect raken als deze verstopt is, dus check op verstopping van de openingen van de katalysator. Als de openingen verstopt zijn, reinig deze met behulp van de punt van een kleine schroevendraaier om hardnekkig vuil te verwijderen.